Gūst un dalīties pieredzē Eiropas un Maltas pedagogu seminārā:
eTwinning platforma un labbūtība skolās
No 2024.gada 23. līdz 25. maijam Daugavpils pilsētas 4. pirmsskolas izglītības iestādes pirmsskolas izglītības skolotāja Irīna Arhipova piedalījās eTwinning organizētajā starptautiskajā seminārā par Labbūtību skolā (eTwinning & Well-Being in Schools). Pasākums trīs dienu garumā norisinājās Maltā, Čirkewwas pilsētiņā, kas atrodas Maltas tālākajā ziemeļu punktā.
eTwinning projekts ir mērķtiecīgi plānotas aktivitātes mācību procesa ietvaros, kuras tiek īstenotas tiešsaistē, sadarbojoties skolēniem un skolotājiem no dažādām valstīm (starptautiskais projekts) vai vienas valsts ietvaros (nacionālais projekts). Projekta tēmu, norises laiku un sadarbības veidus izvēlas paši skolotāji. Šī semināra mērķauditorija bija pirmsskolas un pamatskolas skolotāji, kuri ieradušies no Austrijas, Bulgārijas, Igaunijas, Īslandes, Kipras, Latvijas, Maltas, Polijas, Slovākijas, Somijas, Zviedrijas.
Semināra pirmajā dienā skolotājus sveica un uzrunāja eTwinning vadība un Maltas eTwinninga koordinatore. Pirmās dienas īpašais viesis Dr. Amanda Bezzina (Maltas Izglītības institūts) lasīja lekciju par tēmu “Holistiskās labbūtības svarīgums: iespējas un izaicinājumi”. Lektore pievērsa uzmanību ANO ilgtspējīgas attīstības mērķiem. Noteikti 17 mērķi un 169 apakšmērķi, kas sasniedzami līdz 2030. gadam, lai veidotu pasauli ilgtspējīgāku un risinātu svarīgas sociālās, vides un ekonomikas attīstības problēmas.
Lektore aicināja skolotājus pievērst uzmanību ne tikai bērnu mentālajai veselībai, bet arī pieaugušo, tai skaitā skolotāju. Nozīmīgas labbūtībai ir pozitīvas emocijas, cieņpilnas attiecības, piederība kādai grupai u.c. jomas. Dienas noslēgumā notika iepazīšanās aktivitātes, kuras radīja iespēju cilvēkiem no dažādām vidēm un ar dažādu pieredzi sazināties un mijiedarboties. Tās arī veicina komandas garu un palīdz efektīvāk sasniegt kopīgus mērķus.
Semināra otrajā dienā notika daudzveidīgas darbnīcas. Praktiskā darbnīca “Mākslīgā intelekta rīku izmantošana eTwinning projektu un labbūtības uzlabošanai”. Semināra dalībniekiem tika nodrošināta iespēja iepazīties ar dažādām platformām un to sniegtajām iespējām. Darbnīcas “Harmonijas rašana mūsu mantojumā. Labbūtība eTwinning iniciatīvās, izmantojot Europeana platformu” vadītāji iepazīstināja dalībniekus ar
europeana.eu materiāliem par kultūru un palīdzēja mums saprast, kā tos var izmantot tiešsaistes un klātienes izglītības aktivitātēs. Apmācībā par eTwinninga rīkiem iepazināmies ar uzlaboto eTwinning platformas pamatfunkcijām. Praktiskās nodarbībās apguvām eTwinning projektu sadarbības platformu, kā arī dažādus tiešsaistes rīkus, ar kuru palīdzību veiksmīgi veidot sadarbību tiešsaistē. Balstoties uz kopīgām interesēm un vajadzībām, tika atrasti potenciālie sadarbības partneri.
Noslēguma dienā Maltas skolotāji, kuri ir arī eTwinning vēstneši, dalījās ar labās prakses piemēriem, kā arī ieteikumiem, ko ņemt vērā, plānojot un īstenojot dažādus projektus. Semināra noslēgumā katrs dalībnieks saņēma sertifikātu par dalību seminārā, bet īpašs ieguvums katram semināra dalībniekam ir sadarbības partneri plānotajiem projektiem. Paldies eTwinning Latvija par doto iespēju iepazīties ar citu valstu pedagogiem, to kultūru.
Iekļaujošas izglītības vērtības vienotā skolā: īstenošana praksē
16. aprīlī, Daugavpils Universitātes aģentūrā “Daugavpils Universitātes Daugavpils medicīnas koledžā” norisinājās 6. Starptautiskā zinātniski pētnieciskā konference “Sabiedrības iekļaujošās vērtības”, kur Daugavpils pilsētas 4. pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja J. Jankovska, vadītājas vietniece J. Krankale un pirmsskolas izglītības skolotāja I. Arhipova dalījās iestādes pieredzē par iekļaujošasizglītības vērtībām vienotā skolā un to īstenošanu praksē. Iestādes vadītāja J. Jankovska uzstāšanās laikā uzsvēra, ka vienlīdzīgas tiesības un līdzvērtīgas iespējas ir drošas vides pamats, kuru veido vienota izpratne dažādības pieņemšanā un kas ir galvenās demokrātiskās vērtības – tolerances būtība. J. Jankovska pievērsa klausītāju uzmanību iekļaujošas izglītības nepieciešamajiem resursiem: pedagogu profesionālā kompetence, katra dalībnieka izpratne un atbildības joma, atbalsta sistēmas nodrošinājums, kvalitatīva atgriezeniskā saite, efektīva komunikācija visos līmeņos un starp visām mērķgrupām. Pirmsskolas izglītības skolotāja I. Arhipova dalījās pieredzē par vides pielāgošanu, kurā visi izglītojamie var veicināt savu pozitīvu uzvedību, savstarpējo sapratni, kā arī attīstīties pilnā mērā un sasniegt savu potenciālu. Vadītājas vietniece J. Krankale prezentēja klātesošajiem iestādes darba pieredzi ar jaunpienācējiem izglītības sistēmā un viņu ģimenēm, uzsverot fiziskās un garīgās vides nozīmi izglītojamo iekļaušanas procesā, visu iesaistīto pušu efektīvu sadarbību un iekļaujošā izglītības procesa organizāciju. Uzstāšanās laikā tika prezentēti arī vairāki video materiāli, ar kuru palīdzību konferences dalībnieki varēja ieskatīties iestādes mācību vidē, uzzināt par pielietotajām mācīšanās metodēm un pieejām, jo īstenojot iekļaujošo izglītību mēs nodrošinām, ka visi bērni saņem nepieciešamo atbalstu, veicinot sabiedrības daudzveidību, attīstot empātiju un izpratni par dažādību.
Konferencē piedalījās vairāk nekā 100 dalībnieku, kuru starpā bija pētnieki, zinātnieki un eksperti no Latvijas, Lietuvas, Polijas un Armēnijas, Saeimas deputāti, Veselības ministrijas pārstāvji, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta direktore, Latvijas augstskolu un medicīnas koledžu pārstāvji, dažādu jomu speciālisti un izglītības iestāžu vadītāji. Konferences dalībnieki prezentēja savus pētījumus par dažādām tēmām – iekļaujoša medicīniskā palīdzība, darbs ar mazāk aizsargātajām sabiedrības grupām, atbalsts Ukrainas kara bēgļiem, iekļaujošās vērtības sociālās aprūpes centros, sociālās iekļaušanās procesi, atbalsts speciālajai izglītībai un pedagogu izaicinājumi u.c.
Pieredzes apmaiņas forums “Vienoti izglītībā. Ir ideja!”
12. martā Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde sadarbībā ar Daugavpils Universitāti organizēja pieredzes apmaiņas forumu Daugavpils valstspilsētas izglītības iestāžu pedagogiem, vadības pārstāvjiem, metodiķiem, izglītības speciālistiem “Vienoti izglītībā. Ir ideja!”. Pieredzes apmaiņas foruma mērķis bija dalīties pieredzē kompetenču pieejas un pārejas uz vienotu skolu īstenošanā.
Ar Daugavpils pilsētas 4. pirmsskolas izglītības iestādes darba pieredzi pozitīvas un emocionāli drošas mācīšanās videsveicināšanā dalījās pirmsskolas izglītības skolotāja Jeļena Simanoviča. Skolotāja Jeļena uzstāšanās laikā pievērsa īpašu uzmanību labbūtībai kā atslēgai sociāli emocionālās mācīšanās veicināšanai, kas, neapšaubāmi, ir ļoti svarīgs faktors darbā ar jaunākā vecuma bērniem. J. Simanoviča pastāstīja par SEM kompetenču grupām un prezentēja savu praktisko pieredzi par to, ka tiek attīstītas šis kompetences bērniem, uzsverot cik svarīgi katram bērnam justies droši un būt piederīgam savai grupai un savai iestādei.
Pieredzes apmaiņas seminārs “Digitālais mācību saturs mūsdienīgā izglītības procesā vienotai skolai”
2024. gada 27. februārī Daugavpils pilsētas 4. pirmsskolas izglītības iestāde sadarbībā ar Daugavpils Inovāciju centru organizēja pieredzes apmaiņas semināru pirmsskolas izglītības skolotājām, vadītāju/direktoru vietniekiem un metodiķiem “Digitālais mācību saturs mūsdienīgā izglītības procesā vienotai skolai”. Pieredzes apmaiņas semināru atklāja Daugavpils pilsētas 4. pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja Jekaterīna Jankovska, aicinot klātesošos būt atklātiem jaunām zināšanām un mācību metodēm, uzsverot kopīgas mācīšanās nozīmi. Uzstāšanās laikā J. Jankovska pievērsa uzmanību izglītības sistēmas raksturlielumiem un nākotnes prasmēm nākotnes sabiedrībai. Vadītājas vietniece Jekaterina Krankale prezentēja pedagogiem iestādes izstrādāto digitālo līdzekli mācību satura apguvē temata “Enerģijas resursu pārvaldība” ietvaros, kas ir pieejams digitālajā vidē e-book veidā. E-book sastāv no sešām nodaļām un ietver sevī trīsdaļīgu mācību plānošanas modeli: aktualizāciju, apjēgšanu un refleksiju. Ar šī digitālā rīka palīdzību izglītojamie apgūst jaunas zināšanas, veidojot izpratni visās mācību jomās un vienlaicīgi attīstot caurviju prasmes un tikumus.
Aktualizācijas posmā ir svarīgi pievērst izglītojamo uzmanību, aktivizēt viņu iepriekšējās zināšanas un prasmes, sagatavot bērnus uztvert jauno saturu. E-book 1. nodaļa ir veltīta digitālajai runājošai sienai, kur bērni dalās personīgajā pieredzē par apgūstamo tematu un sasaista šodien veicamo ar iepriekšējām zināšanām, kā arī spriež un komunicē sasniedzamos rezultātus. Savukārt, elektroniskās grāmatas 2.nodaļa ir bērnu izveidotais digitālais stāsts ar kura palīdzību bērni iepazistās ar jaunu tematu un gūst motivāciju mācīties. E-book 3. nodaļa ir izstrādāta vēršot īpašu uzmanību uz izglītojamo praktisko darbošanos trijās rosinātavās. Rosinātavu piedāvātie uzdevumi ir izstrādāti saskaņā ar apjēgšanas daļas uzdevumiem. Visiem pasākuma dalībniekiem bija iespēja piedalīties praktiskajās rosinātavās. Pirmajā rosinātavā pirmsskolas izglītības skolotāja Irīna Arhipova un skolotājas palīgs Jekaterina Andronova aicināja pedagogus piedalīties eksperimentālajā darbībā ar vienu no enerģijas avotiem - baterijām, izpētīt to sastāvu, aktīvi darbojoties digitālajā vidē un izmantojot pieejamas mācību vides mūsdienīgus resursus. Otrajā rosinātavā pirmsskolas izglītības skolotājas Gaļina Kotova un Līga Bērziņa caur elektrību apkārt mums “audzināja” jaunu ideju paaudzes vienotai skolai, pievēršot uzmanību uzņēmīgumam – svarīgai īpašībai, kas veicina bērnu attīstību un sagatavo viņus veiksmīgai nākotnei. Trešajā rosinātavā vadītājas vietniece Jekaterina Krankale aicināja semināra dalībniekus “pieskarties” digitālajai elektrībai, izmantojot ikdienas mācīšanās jaunus resursus izglītības vides paplašināšanai. Pedagogi iepazinās ar vienu no mūsdienu modernajiem rīkiem - Photon izglītības robotu un Daugavpils pilsētas 4. pirmsskolas izglītības iestādes izstrādāta Photon izglītības paklāja izmantošanas iespējām pirmsskolā. Viena no izstrādātās e-book nodaļām ir veltīta eksperimentālajai darbībai ar vecākiem, par vecāku aktīvu iesaisti un līdzdalību mācību procesā klātesošajiem pastāstīja Irīna Arhipova, savukārt Jekaterina Krankale prezentēja izveidotu elektrodrošības noteikumu elektronisko grāmatu, kas tapa no bērnu radošiem darbiem. E-book noslēdzošā daļa ir veltīta refleksijai, kas tika prezentēta dažādos veidos.
Daugavpils pilsētas 4. pirmsskolas izglītības iestādes izglītības psihologs Jūlija Tracjuka sniedza teorētisko un praktisko pieredzi par bērnu pēctecīgo sagatavošanu skolai, uzsverot emocionālās, intelektuālās un sociālās gatavības nozīmi veiksmīgā mācīšanās procesā. Semināra noslēgumā Daugavpils Inovāciju centra vadītāja Kristīna Valaine aicināja ikvienu pedagogu aktīvi izmantot centra piedāvātus resursus un padarīt izglītības procesu bērniem vēl aizraujošāku!
Sirsnīgi pateicamies Daugavpils Inovāciju centra komandai par sadarbību un sniegto iespēju pilnveidot izglītības procesu bērniem ar mūsdienīgas vides resursiem.
Pieredzes apmaiņas semināru “Efektīvs izglītības process Vienotā skolā ar IT rīku izmantošanu”
2023. gada 12. decembrī Daugavpils pilsētas 4. pirmsskolas izglītības iestāde uzņēma pedagogu delegāciju no Rēzeknes pirmsskolas izglītības iestādēm “Māriņa” un “Rotaļa” (vadītājas vietnieki izglītības jomā, pirmsskolas izglītības skolotājas, sporta skolotāja, skolotājs-logopēds un pirmsskolas izglītības mūzikas skolotāja) ar mērķi dalīties pieredzē ceļā uz Vienotu skolu. Daugavpils pilsētas 4. pirmsskolas izglītības iestādes pieredzes apmaiņas semināru “Efektīvs izglītības process Vienotā skolā ar IT rīku izmantošanu” atklāja iestādes vadītāja Jekaterīna Jankovska, iepazīstinot viesus ar iestādes darba pieredzi attīstošas vides izveidē Vienotās skolas pieejā. Kā atzīmēja semināra dalībnieki, attīstoša vide izglītības iestādē ir harmoniska, atbalstoša, attīstoša un draudzīga bērniem, kas nodrošina katram iespēju būt piederīgam izglītības iestādei un kļūt par radošu, kompetentu un atbildīgu personību. Pieredzes apmaiņas semināra turpinājumā viesiem bija iespēja piedalīties praktiskajās darbnīcās par IT rīku radošu pielietošanu izglītības procesā dažādās vecuma grupās. Pirmsskolas izglītības skolotāja Gaļina Kotova un skolotāja-logopēde Nataļja Černihoviča dalījās pieredzē par efektīvu un mērķtiecīgu informācijas tehnoloģiju iekļaušanu izglītības procesā bērniem ar valodas traucējumiem, savukārt pirmsskolas izglītības skolotāja Irīna Arhipova un skolotājas-palīgs Jekaterina Andronova iepazīstināja kolēģus ar interaktīvās tāfeles, planšetdatoru un gaismas galda izmantošanu izglītības procesa īstenošanā sagatavošanas grupas bērniem, kas neapšaubāmi ir svarīgs elements izglītojamo digitālo prasmju attīstībā. Pirmsskolas izglītības skolotāja I. Arhipova pievērsa īpašu uzmanību tam, ka izglītības procesa realizācijā aktīvi iesaistās arī izglītojamo vecāki, kas ir būtisks atbalsts pašizstrādāto mācību līdzekļu izveidē. Izglītības psiholoģe Jūlija Tracjuka iedvesmoja pedagogus ar mūsdienu tehnoloģiju lietošanas iespējām izglītojamo mentālai veselībai un labbūtībai, sniedzot praktisku informāciju par smilšu lampas izmantošanu bērniem ar speciālām vajadzībām. Semināra noslēgumā vadītājas vietniece izglītības jomā, pirmsskolas izglītības mūzikas skolotāja Jekaterina Krankale dalījās pieredzē par IT izmantošanu sociāli emocionālās audzināšanas jomā caur izglītojamo pašizpausmi mākslā, tieši mūzikā. Uzstāšanās laikā J. Krankale demonstrēja pašizstrādātos materiālus pirmsskolas vecuma bērnu radošu spēju attīstībai. Pasākuma noslēgumā Rēzeknes pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi sniedza atgriezenisko saiti un pateicās Daugavpils pilsētas 4. pirmsskolas izglītības iestādes kolektīvam par dalīšanos pieredzē, inovatīvām idejām un pasākuma organizēšanu, cerot uz turpmāko sadarbību!
2023. gadā no 7. līdz 9. decembrim Tallinā notika starptautiskais eTwinning seminārs pirmsskolas izglītības skolotājiem “Our children-future innovators" un mūsu pirmsskolas izglītības iestādes mūzikas skolotāja, vadītājas vietniece izglītības jomā Jekaterina Krankale ir viena no pieciem Latvijas pedagogiem, kura tika pie ceļazīmes uz semināru. Kopumā seminārā piedalījās vairāk nekā 50 pirmsskolas izglītības pedagogi no Čehijas, Kipras, Francijas, Itālijas, Latvijas, Polijas, Slovēnijas un Igaunijas. Semināra mērķis bija apmainīties ar inovatīvām mācību metodēm un pedagoģiskām pieejām, pārbaudīt dažādus inovatīvus tehnoloģiskos un robotiskos rīkus mācību un audzināšanas darba kvalitātes uzlabošanai. Seminārs notika sadarbībā ar programmu ProgeTiger. Semināra dalībniekiem bija iespēja iepazīties ar Tallinas pirmsskolas izglītības iestādes Tallinna Lasteaed Pääsusilm darba pieredzi, satikt Eiropas kolēģus, atrast partnerus starptautiskai sadarbībai, kā arī klausīties aizraujošas prezentācijas un piedalīties praktiskās darbnīcās. Semināra gaitā tika izstrādāti 17 starptautiskie projekti, kurus pedagogi īstenos tuvākajā laikā. Projekta izveide un sadarbība starp pedagogiem noteikti radīs iespējas inovatīvai un starptautiskai mācību pieredzei.